sunnuntai 21. elokuuta 2016

Häämatkan viimeinen osa; huikea ukkosmyrsky ja ihana Haikon kartano

Viimeiselle etapille häämatkallamme lähdimme vesisateessa. Ajelimme Hangosta kohti serkkuseni mökkiä ja matkamme muuttui hyvinkin jännittäväksi mereltä tulleen ukkosrintaman saavutettua meidät. Vettä tuli järisyttävän paljon, näkyvyys tielle oli surkea ja pimeää oli kuin kellarissa. Ukkosta rakastavana koin tilanteen myös hykerryttävänä, mutta kuskin kannalta homma ei ollut niin kivaa. Pääsimme lopulta rintaman edelle ja tutkin säätutkasta, että kiertääkö se Lohjanharjun vai ei. Onneksi harju hajotti rintaman kahtia ja näytti siltä, että mökillä säästytään pahimmalta. Pääsimme onnellisesti perille ihanalla lounaalle ja kahville hyvässä seurassa. Perheen pienin, morsiusneitomme, jaksoi myös seurustella hetkisen ja otti sen jälkeen tunnin tirsat sylissäni <3 Pikainen piipahduksemme venähti kolmeen tuntiin ja sitten olikin lähdettävä, jos mielimme pulahtaa ennen pöytävaraustamme.

Jatkoimme matkaa Porvooseen hieman rauhallisemmassa sateessa ja saavuimme hotellille. Yövyimme kylpylähotellin puolella kartanon ollessa täysi. Meidät otettiin iloisesti vastaan ja raahasimme valtavat reissukassimme huoneeseen. Huone oli kaunis ja kutsuva. En ottanut kuvia kuin verhoista, jotka olivat ihanat :D

Vaihdoimme äkkiä kylpytakkeihin ja hipsimme kohti kylpyläosastoa. Vastaanoton kohdalla virkailija hihkaisi, että onhan teillä ne pyyhkeet mukana! No ei ollut, koska aivot jäivät johonkin hääpaikan tienoille viikko sitten :D Saimme vastaanotosta pyyhkeet hymyjen kerra ja pääsimme pulahdukselle. Hyvää palvelua, sano ;)

Oli mukava lillua vesissä, saunat jätin väliin, sillä Meniere oli taas muistuttanut olemassaolostaan enkä halunnut provosoida pahempaa kohtausta päälle kuumuudella. Allasosastolta joka tapauksessa löytyy useampi sauna valittavaksi. Kuvia allasosastolta löytyy täältä. Vesi teki hyvää reissanneille ja tunnissa ehti nautiskella riittävästi. Sitten oli aika hankkiutua takaisin huoneeseen ja valmistautua illalliselle kartanon puolella.

Saimme hetken odotella pöytään ohjausta ja ravintola olikin aivan täysi. Palvelu oli kuitenkin nopeaa ja todella ystävällistä sekä asiantuntevaa eikä mitään tarvinnut odotella. Saimme hyvän viinisuosituksen ja pullo oli tuossa tuokiossa edessämme ja viini laseissa. Ruoka tuli hämmästyttävän nopeasti ja se oli taivaallista! Söimme molemmat savustettua Haikon härkää ja se suorastaan suli suussa. Jälkiruoaksi minä herkuttelin Porvoon Pienen Suklaatehtaan konvehdeilla (syntisen hyvää) ja A raparperi-mantelipiiraalla mansikkajäätelön kera. Porvoon Pienen Suklaatehtaan konvehteja oli pakko käydä seuraavana päivänä ostamassa kotiinkin. Pienen Suklaatehtaan löydät aivan kirkon kupeesta.

Hyvin ravittuna ja hyvin onnellisena <3
Syötyämme päätimme piipahtaa vielä drinkeillä kartanon klubilla. Pieni yökerho oli viihtyisä kirjastonurkkauksineen ja nautimme rauhassa juomamme. Haikossa juhlittiin myös häitä sinä päivänä, kauniissa Villa Haikossa, jonka juhlaväki jatkoi juhliaan yökerhon puolella ja alkoi saapua paikalle. Tila oli varattu klo 01 eteenpäin tälle iloiselle joukolle ja me poistuimme vielä pienelle kävelylle kartanon öiseen puistoon.

Unet maittoivat hyvin, reissun ehdottomasti parhaassa sängyssä. Aamulla nautimme runsaan ja monipuolisen aamiaisen kartanolla ja päätimme poiketa vielä vanhassa kaupungissa säänkin taas suosiessa.

Kuva A. V.

Häämatkamme kotimaassa oli enemmän kuin onnistunut! Rannikko on häikäisevän kaunis ja myös matkanteko tien päällä on ihanaa kesäisessä säässä, sen kaikissa olomuodoissa. Suosittelen niin Naantalia, Hankoa kuin Porvootakin lämpimästi. Majoitusvaihtoehtoja on runsaasti ja jos minulla riittää puhtia häiden läpikäynnin jälkeen, voisin kasata teille vinkkejä näistä kolmesta paikkakunnasta.

Ihanaa sunnuntain jatkoa <3

Kuvien oikeudet kuuluvat Minttuselle, ethän pihistä!